✭ Interpersonal Skill


   
“ INTERPERSONAL STUDENT SKILLS ’’ Hampir setiap profesion sekarang ini memerlukan anda miliki “kemahiran ”. Tetapi apakah kemahiran dan bagaimana boleh mereka menjadi maju Kemahiran : Membimbing anda untuk lebih berkesan dan melengkapkan anda dalam hubungan interpersonal berdasarkan pengetahuan dan ganjaran lebih dari hubungan antara orang tertentu sahaja , sama ada mereka mempunyai sifat profesional atau berkepentingan peribadi . Satu penjelasan ringkas dibuka dengan satu model asas fungsi antara perseorangan dalam satu konteks kontemporari. Dalam berkaitan “ Devolepment Interpersonal skills ” , model ini digunakan ke atas: 1. Fahaman diri anda dalam membina hubungan intim dengan orang perseorangan ,2. Mempertingkatkan fungsi kumpulan berkembang maju dalam organisasi , 3. Perkembangkan kepimpinan peribadi dalam pembangunan antara perseorangan. Akhir2 ini dengan contoh-contoh kes pelbagai , memerlukan penjelasan mengikut keutamaan permohonan dan peluang-peluang untuk bertindak atas kesedaran itu memohon pelajar mendapat kesedaran dalam kepentingan hidup berkemahiran, Adalah satu cara praktikal, mudah dicapai oleh sesiapa yang meminati kompleks kelakuan dinamik secara “sainstifik “ antara diri individu pelajar itu sendiri dalam bentuk tingkahlaku seharian mereka . Pepatah memperkatakan ; I keep six honest serving men (they taught me all I know), their names are what and why and when and how and where and who — Rudyard Kipling Contoh Kes : Seorang jurulatih sukan olahraga terkenal bukan petugas yang baik , akan tetapi ahli pasukannya semua sayang akan dia, tetapi orang ramai telah salah memahami beberapa keputusan yang dia buat. Saya berfikir dia telah banyak membuat keputusan yang kurang baik dan dinilai sebagai seorang jurulatih bermasalah. Saya tidak dapat mengerti mengapa pasukan berfikir menjadi amat sayang akan dia . Sedikit masa kemudian saya mengelolakan program untuk dia menjadi tetamu “ penceramah ’’. Selepas mendengar dia bercakap , dan bertemu dia secara peribadi , ia menjadi jelas kepada saya kenapa terdapat pelajar selalu melakukan atau membuat salah tanggapan . Lihat satu perhubungan yang anda miliki dengan seseorang itu melalui dengan mencatat kemajuan setiap satu-satu peringkat . Mengapa tujuan direkod , dilapor oleh ibubapa termasuklah diri sendiri membuat laporan bertulis dan apakah faktor-faktor munasabah mungkin telah membawa kepada satu hasil lain? Mungkin guru sekarang ini sedang menikmati minuman air kotak sambil menonton tv dirumah , Juga diharapkan pelajar Saribas mempertimbangkan sama ada aspek-aspek personaliti mempengaruhi hubungan anda . Kesimpulan , komunikasi , penyelesaian konflik dan kemahiran menyelesaikan masalah menjadi “ alatan – alatan penting ” dalam pembangunan hubungan antara pelajar. Pusat bagi komunikasi ialah konteks keseluruhannya. Lukisan atau lakaran penghargaan dalam perhubungan anda dan kemahiran komunikasi, penyelesaian konflik , mengenalpasti masalah , penyelesaian masalah, apa aspek yang anda dapat mengenalpasti dalam mengatasi masalah ? Dalam analisis anda, boleh mempertimbangkan perkara berikut: • Apa jenis sifat perhubungan antara orang lain dalam keadaan situasi sekarang ? • Berapakah perkongsi makna berlaku dalam komunikasi ? • Adakah terdapatnya tanda-tanda wujud konflik antara individu ? • Adakah masalah khusus wujud? • Bolehkah anda memberi cadangan? • Di mana boleh anda memulakan? • Bolehkah anda memberi tumpuan? Kunci menyelesaikan masalah-masalah dalam kajian kes ini dengan gaya sesuai mempertemukan dengan proses-proses sebelum membentangkan isu. Gunakan jadual dibawah sebagai satu garis panduan kepada mereka dalam memulihkan kembali keadaan .
Jadual Ringkasan Reka Bentuk Proses Peringkat Konflik ________________________________________
Reka Bentuk Proses Peringkat Konflik Huraian Keadaan Tafsiran
Keperluan Komunikasi
Konflik Masalah-masalah Lain
Penilaian Keperluan
________________________________________
Proses Rundingan ( individu @ dengan individu lain ) ________________________________________
Proses mendapatkan hasil setelah membuat keputusan ________________________________________
Penilaian Hasil-hasil Perbincangan
________________________________________
Perancangan Masa Depan
________________________________________ ________________________________________
Motivasi teks ini datang dari keinginan bersama melalui sedikit penerbitan dalam kemahiran-kemahiran berkaitan individu ( pelajar ) . Dalam merangka idea-idea kami ( guru ) sentiasa mengingatkan destinasi perjalanan (pembangunan antara pelajar ) tidak akan hanya gol ( berjaya ) . Dengan kata lain, hayat hidup sepenuhnya dengan mengembangkan mata, kepala dan dengan tangan bersedia melalui cabaran-cabaran, keghairahan dan ganjaran kepada “perjalanan” akan ada di sana dalam kelimpahan rezeki . Secara interpersonal berkesan pada akhir perjalanan mungkin dapat dilihat dalam bentuk ( Berjaya Vs Kalah ) , tetapi setelah mencuba dan gagal dari cara diputuskan, adalah lebih baik mencari cara lain . Kami berharap , bahawa bahan teks ini dapat menggalakkan penjelajahan dan “menjadi berkesan” . Berjaya anda membuat beberapa penyelesaian, kegembiraan dan peringkat pertumbuhan dapat dipertingkatkan pada tahap lebih berpotensi bagi menjamin kecemerlangan anda dalam segala bidang…..SELAMAT MENCUBA