✭ Fakta- Fakta Tentang Hari Isnin

Hari Isnin merupakan hari pertama dalam seminggu. Seperti yang kita ketahui hari Isnin merupakan hari permulaan dari semua aktiviti setelah cuti/ rehat pada hujung minggu. Berikut adalah beberapa fakta menarik mengenai hari Isnin:

 
1. Kebanyakan kita tidak tersenyum pada pagi hari sampai jam 11:16 am
 

Sebuah kajian yang dilakukan oleh Marmite di luar negeri menunjukan bahawa banyak orang pada hari isnin akan tersenyum setidaknya setelah jam 11.00 am. Kajian ini dilakukan di wilayah tenggara Inggeris yang merupakan tempat paling bahagia di wilayah itu.


2. Lima cara untuk menghilangakan bosan pada hari Isnin


Hari Isnin biasanya diangap sebagai hari yang membosankan. Bagi menghilangkan rasa  bosan biasanya banyak orang melakukan pelbagai aktiviti. Aktiviti yang paling banyak dialakukan untuk menghilangkan rasa bosan di hari Isnin ialah: 1. Menonton TV, 2. Seks, 3. Belanja on-line, 4. Membeli coklat atau make-up dan 5. Rancangan bercuti.
 
3. Lebih dari 50% pekerja terlambat masuk kerja
 

Hari yang menjadi permulaan minggu ini menjadi hari yang paling malas untuk bekerja.  Para ilmuan mengesahkan lebih dari 50% pekerja terlambat masuk kerja pada hari Isnin.
 
4. Hari Isnin menjadi hari yang paling jarang turun hujan
 

Alam memang tidak dapat di jangka bilakah hujan itu akan turun. Hanya Tuhan yang tahu tapi cuba perhatikan 7 hari dalam semingu hari Isnin merupakan hari yang paling jarang turun hujan.
 
5. Banyak orang bunuh diri di hari Isnin
 

Pejabat  Statistik Nasional di luar negeri menemukan 16% kes bunuh diri dilakukan lelaki dan 17% kes bunuh diri dilakukan oleh perempuan terjadi pada hari Isnin. Jika dibandingakan dengan hari lainnya kadar bunuh diri pada hari Isnin cukup tinggi. Rata- rata orang yang melakukan bunuh diri di pada hari lainnya hanya 13%. Hal ini disebabkan hari Isnin merupakan hari di mana kita memulakan sesuatu aktiviti dan mungkin menjadi hari yang penuh tekanan.
 
6. Banyak orang mengalami serangan jantung di hari Isnin
 

British Medical Journal melaporkan peningkatan 20% dalam serangan jantung pada hari Isnin dibandingkan dengan hari-hari lain dalam seminggu. Serangan adalah berpunca dari stres dan tekanan darah tinggi yang disebabkan oleh kembali bekerja.
 
7. Isnin adalah hari terbaik untuk membeli kereta
 

 
Tahukah anda bahawa banyak orang  melakukan pembelian kereta pada hari Isnin. Kebanyakan  Orang yang terlibat  di dalam aktiviti penjualan  kereta (yang di sebut sales) biasanya melakukan promosi dan mencari pelangan seminggu penuh dan biasanya kesepakatan dalam pembelian kereta akan terjadi pada hari Isnin.